Klimaateducatie met impact & KLIMAX-tool
Kadertekst over doeltreffende klimaateducatie met bijhorende inspiratietool
Deze vlot leesbare kadertekst bundelt recente wetenschappelijke inzichten over doeltreffende klimaateducatie en geeft onderbouwing voor een concrete aanpak ervan.
Via twee modellen worden verschillende dimensies van doeltreffende klimaateducatie besproken. Hierbij wordt benadrukt dat niet enkel cognitieve vaardigheden, maar ook socio-emotionele vaardigheden (bv. omgaan met klimaatangst) en actiegerichtheid (via participatie in een lokale context overgaan tot actie) van belang zijn.
De tekst geeft ook tips om leerlingen te motiveren en ondersteunen via doeltreffende communicatie. Hierbij wordt stilgestaan bij framing, het belang van positieve boodschappen, en manieren om klimaat dichter bij de leefwereld van jongeren te brengen door te vertrekken vanuit thema's die jongeren persoonlijk aanbelangen (zoals voeding, reizen, migratie, …).
VOOR WIE EN WANNEER TE GEBRUIKEN?
De tekst en bijhorende inspiratietool is bedoeld voor leerkrachten en onderwijsprofessionals van het kleuter-, lager en secundair onderwijs.
In de digitale inspiratietool KLIMAX wordt per competentie een opsomming gegeven van sleutelwoorden die letterlijk worden vermeld in de onderwijsdoelen. Dat maakt het mogelijk om als leerkracht (van elke graad en elk vakdomein) op zoek te gaan naar aanknopingspunten voor klimaateducatie.
Meer tools en inspiratie
Storytelling