Masterclasses Koen Thewissen
Koen Thewissen is de communicatiestrateeg achter weareDaniel en stond mee aan de wieg van The Good Wave. In een reeks van 7 video's legt hij uit welke strategieën je kan toepassen op je klimaatcommunicatie om zo mensen aan te sporen tot gedragsverandering. We posten hier in de komende weken nieuwe video's met telkens eye-opening inzichten en handige handvaten.
Jobs to be done & four forces model - full version
Hoe krijg je mensen mee in een gedragsverandering van A naar B? Koen Thewissen legt het begrip 'jobs to be done' uit en hoe het four forces model je daarbij helpt.
Duur: 20'.
Jobs to be Done - 1/8
Inzicht krijgen in wat je doelgroep belangrijk vindt, is een belangrijke eerste stap om mensen van gedrag te laten veranderen. Koen Thewissen legt je daarom allereerst uit wat ‘jobs to be done’ zijn.
De noden van mensen zijn immers niet alleen functioneel, maar ook emotioneel of sociaal. De meest succesvolle producten spelen daarop in. Na deze video kijk je met een nieuwe blik naar jouw aanbod en boodschap...
Duur: 12'.
Four Forces Model - 2/8
Hoe laat je mensen die vlees lekker, betaalbaar en gezellig vinden tóch vaker kiezen voor een plantaardige maaltijd? De strategie rond de ‘eiwitshift’ toont het ‘four forces-model' in praktijk, in deze tweede mini-masterclass rond gedragsverandering.
Duur: 8'.
Systeem 1 en Systeem 2 - 3/8
Een fruitvlieg, aardbeien en een tijger zullen je verbazen in deze derde mini-masterclass rond gedragsverandering. Kom te weten wat het verschil is tussen systeem 1 en systeem 2, en hoe sterk het eerste is.
Duur: 17'50''.
Ingroup - Outgroup - 4/8
We verdelen de wereld in 'de mensen die op ons lijken' en 'de anderen'. Hoe zorg je er dan voor dat je publiek zich tot je boodschap aangetrokken voelt? En ze willen meegaan in de rest van je verhaal? Daarvoor moeten ze het gevoel hebben dat ze dezelfde waarden delen als jij, dat ze 'zoals jij' zijn. Dat is wat Koen uitlegt in deze vierde mini-masterclass over gedragsverandering.
Hoe speel je in op Systeem 1 van mensen? Ingroup-outgroup is de eerste bias of tool die Koen hier aanreikt.
Duur: 5'04''
Framing - 5/8
Wat is framing, en hoe helpt het je om je boodschap helder te formuleren en beter te laten binnenkomen bij je doelgroep?
Hoe speel je in op Systeem 1 van mensen? Framing is de tweede bias of tool die Koen hier aanreikt.
Duur: 7'41"
Loss Aversion - 6/8
Wanneer mensen het gevoel krijgen dat zij iets te verliezen hebben bij de verandering die jij wil teweegbrengen, haken ze af en zal je boodschap niet binnenkomen. Koen legt je uit hoe je het gevoel van verlies bij je doelgroep vermijdt.
Hoe speel je in op Systeem 1 van mensen? Loss aversion is de derde bias of tool die Koen hier aanreikt.
Duur: 5'01"
Social Proof - 7/8
Hoe werkt social proof en hoe kan het ingezet worden voor gedragsverandering?
Hoe speel je in op Systeem 1 van mensen? Social proof is de derde bias of tool die Koen hier aanreikt.
Duur: 3'41"
Paradox of choice - 8/8
Een veelheid aan keuzes kan verlammend kan werken bij je doelgroep. Koen legt je uit hoe je je klimaatcommunicatie dan wel kan opzetten om mensen in beweging te krijgen.
Hoe speel je in op Systeem 1 van mensen? Social proof is de derde bias of tool die Koen hier aanreikt.
Duur: 6'30"
Meer tools en inspiratie
Storytelling