Ga verder naar de inhoud
Icon Toolbox & Inspiratie

Toolkit Symbioceen toekomsten inzetten voor het klimaat

In 2022 lanceerde de Koning Boudewijnstichting een projectoproep 'Iedereen warm voor het klimaat'. Met de steun van de KBS ontwikkelde het Kenniscentrum Open Time van de Erasmushogeschool Brussel, een fysieke en digitale toolkit over het gebruik van toekomsten voor de klimaatzaak.

Coverbeeld (c) Kenniscentrum Open Time

De toolkit is (volledig) fysiek en (deels) digitaal beschikbaar.

Crowdsourcing Symbioceen Toekomstdenken is ontstaan om de kloof tussen bewustwording en actie in de strijd tegen klimaatopwarming te verkleinen, door middel van vier workshopmaterialen die betekenisvolle, klimaatpositieve actie stimuleren.

Hieronder vind je een samenvatting van de toolkit.

 

  1. Voorbij de status quo 

Voorbij De Status Quo is de eerste van vier workshops, waarmee je aan de slag kan met mensen die weigerachtig staan ten aanzien van verandering.

Deze workshop is ook digitaal beschikbaar. In de digitale versie ga je aan de slag met de toekomst driehoek: waarschijnlijke toekomsten worden gevormd door de interactie van drie dimensies (drijvende krachten, toekomstbeelden en gewicht van het verleden). Door op al deze dimensies te reflecteren, krijg je een beter beeld van deze toekomsten. 

Download hieronder de toekomst driehoek en de instructies om aan de slag te gaan.

De fysieke toolkit is ruimer uitgewerkt en biedt naast de eerste workshop (Voorbij De Status Quo) drie volgende benaderingen, die je toelaten om nog breder en dieper te gaan experimenteren met het gebruik van toekomstdenken, ten dienste van de creatie van symbiosceen toekomsten. 

 
2. Wat als?

Het omarmen van een toekomstgerichte mindset betekent dat organisaties vandaag proactieve stappen ondernemen om zich voor te bereiden op de onzekerheden van morgen. Dit stelt hen in staat om effectief de complexe uitdagingen van klimaatverandering het hoofd te bieden, terwijl ze tegelijkertijd nieuwe kansen benutten voor een duurzame toekomst.

Deze benadering omvat een kaartenset en template en onderzoekt de mogelijke langetermijnontwikkelingen van bepaalde ontwikkelingen en uitdagingen voor de toekomst. 

 

3. De Heilige Graal

De derde workshop richt zich op paradigma's: het uitgangspunt hier is dat het oplossen van complexe, kranzinnige uitdagingen een paradigmaverschuiving vereist. Centraal staat de kaartenset, waarin elke kaart een perspectief biedt dat een aanvulling vormt op het in het Westen dominancte reductionistische, mechanische wereldbeeld. Deze workshop is geknipt voor het werken met voorlopers en organisaties die trendsetters zijn en vooruitgang stimuleren, zelfs als er weerstand is.

 

4. Raad van alle wezens

In de workshop Raad Van Alle Wezens staat de other-than-human wereld centraal en kijkt het voorbij een anthopocentrisch perspectief.

 

Ontvang je graag een exemplaar van de fysieke toolkit? Stuur een mail naar het contactcentrum van de Koning Boudewijnstichting, met vermelding van je naam, eventuele organisatie en leveringsadres: info@kbs-frb.be, met onderwerp 'Symbioceen toekomsten inzetten voor het klimaat'.

Over de makers

Het Kenniscentrum Open Time van de Erasmushogeschool Brussel voert toegepast toekomstonderzoek uit. Hun onderzoekers bestuderen benaderingen, methoden en technieken uit het interdisciplinaire veld van toekomstonderzoek. Ze ontwikkelen ook praktijkgerichte werkwijzen en instrumenten voor uiteenlopende maatschappelijke, economische, culturele en menselijke actoren. Het kenniscentrum wil toekomstonderzoek meer zichtbaar en toegankelijk maken voor een netwerk van studenten, docenten en professionals uit de werkvelden van de betrokken opleidingen. Tegelijk verbinden ze hen met een internationaal netwerk van academische en professionele toekomstonderzoekers.

Icon Toolbox & Inspiratie

Meer tools en inspiratie

Storytelling

Storytelling

Wavemaker Story #1 - Fred Dorsimont

Gedragswetenschap is meer dan een hulpmiddel: ze transformeert je communicatie zodat ze actie opwekt. Een gesprek met Fred Dorsimont,…
Type
Wavemaker Stories
Taal
Nederlands +1
Storytelling

Sustainable Lifestyles in advertising

De gids ‘Duurzame levensstijl in de reclamewereld’, bedacht door United Brands Association (UBA) en Behaven, staat vol met tips over hoe je…
Taal
Frans +2
Storytelling + 2

Masterclasses Koen Thewissen

Koen Thewissen is de communicatiestrateeg achter weareDaniel en stond mee aan de wieg van The Good Wave. In een reeks van 7 video's legt…
Type
Video
Taal
Frans +1