Klimaatcontroverses? Tijd voor dialoog!
Klimaatcontroverses? Tijd voor dialoog! is een methodiek om dialoog over duurzaamheid te stimuleren bij leerlingen, ontwikkeld door de Koning Boudewijnstichting.
Mogen we nog zo vaak het vliegtuig nemen? Is het wel een goed idee om vlees te blijven eten? Is waterstof een oplossing naar een duurzame toekomst? Dit zijn vraagstukken die ons allemaal aangaan, maar ze brengen ook spanningen, controverse en discussies teweeg. En wat als we nu met elkaar in dialoog gaan, in plaats van erover te debatteren?
Luisteren en constructieve uitwisseling aanmoedigen, terwijl we openstaan voor toegevingen en rekening houden met de complexiteit van de problemen: dit zijn de doelstellingen van Klimaatcontroverses? Tijd voor dialoog!, een educatieve activiteit gericht op derdejaars in alle finaliteiten.
Deze activiteit bestaat in een korte en lange versie (van 4 tot 12 lesuren) met groepen van 15 tot 40 leerlingen. Het combineert rollenspel, delen van meningen, herformuleringen en (zelf)reflectie.
Hierboven kan je de publicatie downloaden, die de handleiding en rollenspellen bevat.
Hier kan je de presentatie vinden die in de klas kan gebruikt worden, het rollenspel voor de leerlingen en de verklarende woordenlijst van klimaatbegrippen (onder Documenten voor leerlingen).
Je vindt deze informatie ook terug op de website van de Koning Boudewijnstichting.
Meer tools en inspiratie
Contextcreatie